شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 14, 2024
زالی

حوزه/ یک تهیه‌کننده گفت: برای اینکه بتوان مجدد شاهد احیای سینمای دینی بود بهترین راهکار این است که آدم‌های متعهد و اندیشمند به این حوزه ورود کنند تا کارهای با جسارتی تولید شود.

احمد زالی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، عملکرد سینمای ایران را پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرنوسان توصیف کرد و گفت: سینما بعد از پیروزی انقلاب، حالت های متفاوتی را تجربه کرد. در آغاز انقلاب، فیلم‌های انقلابی مورد توجه بودند. بعد از آغاز جنگ تحمیلی فیلم‌های دفاع مقدسی مورد توجه قرار گرفتند. در این ایام عموم فیلم‌های پرمخاطب سینما آثار جنگی بودند به نحوی که هنوز هم فیلم سینمایی «عقابها» بعد از سه دهه، پرمخاطب‌ترین اثر سینمایی کشورمان به لحاظ تعداد مخاطب است.

وی افزود: بعد از پایان جنگ، نگاه به فیلم‌های اجتماعی شایع شد و آثار خوب و بدی هم در این رابطه روی پرده رفتند. سینمای اجتماعی در کشورمان نزدیک به دو دهه حکمرانی کرد و عموما فیلم‌های موفق در این ژانر بودند. اما در یک دهه اخیر سینمای طنز هم سینما را فراگرفته و تنها فیلم‌های این ژانر هستند که در گیشه به موفقیت دست پیدا می‌کنند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: وضعیت در سینمای ایران به نحوی شده که به جرأت می‌توان گفت دیگر گونه‌های سینمایی به فراموشی سپرده شده‌اند. برای نمونه سینمای کودک که زمانی بسیار پرمخاطب بود دیگر عملا به سالی دو یا سه فیلم خلاصه شده‌اند. این وضعیت را برای فیلم‌های دینی، انقلابی و دفاع مقدسی هم می‌توان متصور شد. اگر شرایط بدین‌نحو ادامه پیدا کند متاسفانه سینمای ملی نابود خواهد شد و تنها یک شکل از سینما که آنهم کمدی است به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

این تهیه‌کننده درباره سینمای دولتی هم چنین توضیح داد: برخی نهادهای دولتی تلاش می‌کنند با حمایت خود از تولیدات ارزشی این ژانر را در سینما زنده نگاه دارند اما این دست تولیدات نیز عموماً مخاطب لازم را ندارد و با کمترین میزان مخاطب روی پرده می‌رود. این آثار را صرفاً می‌تواند کارهایی دانست که برای پر کردن ویترین مدیران تولید می‌شوند.

زالی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان سینمای دینی، انقلابی و دفاع مقدسی را به روزهای خوب خود بازگرداند؟ گفت: برای اینکه بتوان مجدد شاهد احیای سینمای دینی بود بهترین راهکار این است که آدم‌های متعهد و اندیشمند به این حوزه ورود کنند تا کارهای با جسارتی تولید شود وگرنه با تولید کارهای سفارشی نمی‌توان انتظار اتفاق خوبی را رقم زد. همچنین توصیه می‌کنم نگاه امنیتی از این دست تولیدات برداشته شود چون این شکل نظارت ما را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند. در چنین فضای پیشنهاد می‌کنم مراکز چون حوزه هنری که بانی اتفاقات خوبی در سینمای دینی بوده‌اند با تلاش جدی‌تر سبب احیای سینمای ارزشی در کشورمان شوند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha